PENGESANAN CLAIM POKNIK



PENGESANAN CLAIM POKNIK

objektif

    • memastikan claim sampai pada masa yang ditentukan
    • menentukan claim dihantar pada masa yang ditentukan
    • menentukan item yang layak claim dan yang tak layak claim
    • menentukan claim yang diterima dan ditolak
masalah
    • poknik tak tahu claim dah dapat atau tidak
    • poknik tak tahu item yang dibenar yang yang tak dibenar untuk claim
strategi
    • menyenarai item claim untk diverify oleh akauntan
    • menyediakan dokumen claim untuk dihantar kepada akauntan
    • menerima dokumen claim dari akauntan 
      • claim terima
      • claim ditolak
      • bank in document copy
senarai claimables yang perlu ditentukan kelayakan
    • phone poknik 0165210755 - RM250
    • data poknik 0192269697 - RM150
    • minyak kenderaan
    • penyelenggaraan kenderaan
    • bil letrik rumah kediaman
    • bil air rumah kediaman
    • modul latihan marketing - ebook, video course etc untuk penyediaan bahan latihan amhsk dan ejen dermags/NK
    • perbelanjaan klinik poknik
    • pembelian peralatan komputer dan mulitmedia utk penyediaan bahan latihan amhsk dan ejen dermags/NK
Pembayaran bil subsription perkhidmatan
    • bil elektrik, bil api, bil telefon, bil internet dan lain lain bil yang merupakan subscription based
    • claimables yang merupakan pembayaran bil perlu dijelaskan oleh pihak syarikat dan resit pembayaran diserahkan kepada akauntan untuk simpanan
    • pembayaran bil perlu dijelaskan pada bulan semasa supaya tidak berlaku gangguan perkhidmatan
    • pembayaran bil merupakan isu yang berlarutan kerana kerapkali berlaku gangguan perkhidmatan yang berlanjutan
    • Bil merupakan tanggungjawab PIC untuk diuruskan
      • PIC menerima bil dari poknik
      • PIC membuat rumusan dan menghantar maklumat kepada akauntan 
      • akauntan membuat verificatioan dan approval
      • pembayaran dilakukan sebelum 20hb pada bulan semasa atas semua bil
      • salinan resit pembayaran perlu di forward kepada PIC untuk memastikan poknik tahu bil sudah dijelaskan
    • Pembayaran dilakukan oleh pihak KB



prosedur
    • poknik serah resit kepada PIC di kok lanas / email resit yg sudah di scan ke email utk di periksa oleh PIC
    • semua claim perlu disertakan resit untuk rujukan
    • PIC isi dalam borang tuntutan dan kepilkan salinan resit untuk pengesahan akauntan
    • PIC hantar borang tuntutan kepada akauntan pada 2hb setiap bulan
      • satu salinan diserahkan kepada poknik
    • akauntan terima borang tuntutan dan nyatakan penerimaan
      • jika tiada pernyataan penerimaan, PIC akan kontek untuk pengesahan
    • akauntan nyatakan claim yg diterima dan ditolak didalam borang yang disediakan sebelum 10hb
      • satu salinan diserahkan kepada poknik
    • akauntan release claim amount sebelum 15hb setiap bulan dan hantar screenshot bank in kepada PIC
    • Mana-mana resit yang diserahkan selepas timeline perlu diabaikan, melainkan atas kes khas yang sudah berada dalam makluman PIC dan juga akauntan
    • TAMAT

hal-hal lain

    • jika ada sebarang penambahbaikan, sila maklumkan pada poknik
    • tarikh yang dicadangkan diatas boleh dirunding untuk perubahan. walaubagaimanapun setelah saling dipersetujui maka ia akan muktamad.


Comments

Popular posts from this blog