PENGESANAN CLAIM POKNIK
PENGESANAN CLAIM POKNIK
objektif
- memastikan claim sampai pada masa yang ditentukan
- menentukan claim dihantar pada masa yang ditentukan
- menentukan item yang layak claim dan yang tak layak claim
- menentukan claim yang diterima dan ditolak
masalah
- poknik tak tahu claim dah dapat atau tidak
- poknik tak tahu item yang dibenar yang yang tak dibenar untuk claim
strategi
- menyenarai item claim untk diverify oleh akauntan
- menyediakan dokumen claim untuk dihantar kepada akauntan
- menerima dokumen claim dari akauntan
- claim terima
- claim ditolak
- bank in document copy
senarai claimables yang perlu ditentukan kelayakan
- phone poknik 0165210755 - RM250
- data poknik 0192269697 - RM150
- minyak kenderaan
- penyelenggaraan kenderaan
- bil letrik rumah kediaman
- bil air rumah kediaman
- modul latihan marketing - ebook, video course etc untuk penyediaan bahan latihan amhsk dan ejen dermags/NK
- perbelanjaan klinik poknik
- pembelian peralatan komputer dan mulitmedia utk penyediaan bahan latihan amhsk dan ejen dermags/NK
Pembayaran bil subsription perkhidmatan
- bil elektrik, bil api, bil telefon, bil internet dan lain lain bil yang merupakan subscription based
- claimables yang merupakan pembayaran bil perlu dijelaskan oleh pihak syarikat dan resit pembayaran diserahkan kepada akauntan untuk simpanan
- pembayaran bil perlu dijelaskan pada bulan semasa supaya tidak berlaku gangguan perkhidmatan
- pembayaran bil merupakan isu yang berlarutan kerana kerapkali berlaku gangguan perkhidmatan yang berlanjutan
- Bil merupakan tanggungjawab PIC untuk diuruskan
- PIC menerima bil dari poknik
- PIC membuat rumusan dan menghantar maklumat kepada akauntan
- akauntan membuat verificatioan dan approval
- pembayaran dilakukan sebelum 20hb pada bulan semasa atas semua bil
- salinan resit pembayaran perlu di forward kepada PIC untuk memastikan poknik tahu bil sudah dijelaskan
- Pembayaran dilakukan oleh pihak KB
prosedur
- poknik serah resit kepada PIC di kok lanas / email resit yg sudah di scan ke email utk di periksa oleh PIC
- semua claim perlu disertakan resit untuk rujukan
- PIC isi dalam borang tuntutan dan kepilkan salinan resit untuk pengesahan akauntan
- PIC hantar borang tuntutan kepada akauntan pada 2hb setiap bulan
- satu salinan diserahkan kepada poknik
- akauntan terima borang tuntutan dan nyatakan penerimaan
- jika tiada pernyataan penerimaan, PIC akan kontek untuk pengesahan
- akauntan nyatakan claim yg diterima dan ditolak didalam borang yang disediakan sebelum 10hb
- satu salinan diserahkan kepada poknik
- akauntan release claim amount sebelum 15hb setiap bulan dan hantar screenshot bank in kepada PIC
- Mana-mana resit yang diserahkan selepas timeline perlu diabaikan, melainkan atas kes khas yang sudah berada dalam makluman PIC dan juga akauntan
- TAMAT
hal-hal lain
- jika ada sebarang penambahbaikan, sila maklumkan pada poknik
- tarikh yang dicadangkan diatas boleh dirunding untuk perubahan. walaubagaimanapun setelah saling dipersetujui maka ia akan muktamad.
Comments
Post a Comment